
Nagrody zwycięzcom wręczali marszałek Łukasz Prokorym, wicemarszałkowie Wiesława Burnos i Marek Malinowski oraz członkowie zarządu Bogdan Dyjuk i Jacek Piorunek. Wyróżniono trzynaście inicjatyw w różnych kategoriach.
W kategorii Biznes nagrodę otrzymała firma Malow Sp. z o.o. Jej założyciel Henryk Owsiejew przypomniał, że to już czwarta Podlaska Marka zdobyta przez firmę, która wcześniej była doceniana m.in. w kategoriach Inwestycje i Przemysł 4.0 oraz jako Ambasador Podlaskiej Gospodarki.
W kategorii Inwestycja zwyciężyła Politechnika Białostocka za nowoczesny kompleks sportowy o powierzchni 1 hektara. Rektor uczelni, prof. Marta Kosior-Kazberuk, opisała projekt jako unikalny w skali kraju. Kompleks obejmuje m.in. boisko wielofunkcyjne, korty tenisowe.
W kategorii Odkrycie doceniono Uniwersytet Medyczny w Białymstoku za opracowanie nieinwazyjnego testu opartego na detekcji mikroRNA w surowicy, wykorzystywanego w diagnostyce raka jajnika. Rektor uczelni, prof. Marcin Moniuszko, zaznaczył, że to dowód na to, iż Podlasie to nie tylko region bogaty kulturowo, ale również miejsce pionierskich odkryć naukowych.
Nagrodę w kategorii Produkt użytkowy zdobyła firma Brintons Agnella z o.o. za swoje dywany i wykładziny wełniane. Przedstawiciel firmy podkreślił, że wyróżnienie zbiega się z jubileuszem 50-lecia działalności, a sukces zawdzięczają zaangażowaniu 400 pracowników.
W kategorii Produkt spożywczy nagrodzono mieszanki do wypieku chleba domowego „Z Serca Podlasia!” produkowane przez Podlaskie Zakłady Zbożowe S.A. Prezeska firmy, Sylwia Majewicz, powiedziała, że to produkty, dzięki którym każdy może zostać bohaterem domowego wypieku.
W kategorii Projekt 4.0 zwyciężyła wspólna inicjatywa Politechniki Białostockiej i firmy SaMASZ Sp. z o.o. Ich projekt wykorzystuje sztuczną inteligencję w rozwoju maszyn rolniczych. Jak podkreślono, SaMASZ jest jedną z zaledwie 6 firm na świecie zdolnych do produkcji tego typu urządzeń.
W kategorii Marka bez barier nagrodzono Fundację „Bajkowa Fabryka Nadziei” za projekt „Bajkowe Akcje Nadziei”. Fundacja działa już od 15 lat, wspierając dzieci z chorobami onkologicznymi. Prezes Bartłomiej Trzeciak zaznaczył, że przez te lata nauczyli się praktykowania wdzięczności i nigdy nie przestają wierzyć w siłę nadziei.
W kategorii Społeczeństwo wyróżniono cykl działań na rzecz zdrowia psychicznego „Żółta kanapa”, realizowany przez Urząd Miejski w Białymstoku. Projekt, który zapoczątkowała Białostocka Rada Kobiet, zyskał duże uznanie mieszkańców. Wiceprezydent Tomasz Klim zapowiedział kontynuację kampanii.
W kategorii Kultura nagrodę otrzymał Festiwal Filmowy „Wajda na Nowo” organizowany przez Suwalski Ośrodek Kultury. Prezydent Suwałk, Czesław Renkiewicz, przypomniał, że to właśnie w Suwałkach urodził się Andrzej Wajda, a festiwal jest hołdem dla jego twórczości.
W kategorii Wydarzenie uhonorowano mecze Jagiellonii Białystok o mistrzostwo Polski. Przedstawiciel klubu podkreślił, że sukces sportowy oraz wsparcie kibiców, w tym dzieci z grupy Młoda Ultra, czynią Jagiellonię doskonałym ambasadorem Podlaskiego.
W kategorii Podlaska Marka Konsumentów zwyciężył Klub Sportowy Lwy Białystok, organizujący od dekady zajęcia integracyjne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Trener Samuel Tomar podziękował za wszystkie oddane głosy.
Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki przypadł Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy. Prezes Łukasz Kalinowski zaznaczył, że lokalność i społeczne zaangażowanie są fundamentami działalności firmy.
Tytuł Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego otrzymała prof. Marta Kosior-Kazberuk, rektor Politechniki Białostockiej. Jak podkreśliła, traktuje to wyróżnienie jako wyraz uznania nie tylko dla siebie, ale dla całego zespołu.
24@bialystokonline.pl