
Ekologiczna flota coraz bliżej
Nowe autobusy mają być całkowicie elektryczne, niskopodłogowe i jednoczłonowe. Każdy z nich będzie mógł pomieścić co najmniej 65 pasażerów, z czego minimum 28 na miejscach siedzących. Konstrukcja pojazdów musi umożliwiać bezpieczny i komfortowy przewóz osób na wózkach inwalidzkich.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową zasięg autobusów powinien wynosić ponad 350 kilometrów – i to nie w optymalnych warunkach, ale zimą, przy silnych mrozach. To warunek, który ma zagwarantować sprawne funkcjonowanie komunikacji także w najtrudniejszych miesiącach roku.
Zamówienie dotyczy pojazdów jednej marki i typu, co ma ułatwić serwis, eksploatację i utrzymanie taboru.
15 stacji ładowania i określony kolor
W ramach przetargu miasto planuje również zakup 15 stacjonarnych stacji ładowania, w tym 6 jednopunktowych i 9 dwupunktowych. Mają one zostać zamontowane głównie w zajezdniach, tak by zapewnić ciągłość pracy pojazdów bez konieczności częstych powrotów na ładowanie.
Co ciekawe, zamówienie określa także kolorystykę nowych pojazdów. Zgodnie z założeniami autobusy mają być biało-zielone. Barwy te mają symbolizować dbałość o środowisko i wpisywać się w ekologiczną tożsamość miasta.
Historyczne zamówienie i duże oczekiwania
To największe zamówienie w historii białostockiego transportu publicznego. Dla porównania – w ostatnich latach miasto ogłaszało dwa mniejsze przetargi: na 28 autobusów przegubowych z silnikami Diesla oraz 30 elektryków. Skala obecnego postępowania sugeruje, że chodzi o dziesiątki milionów złotych, choć dokładna wartość inwestycji nie została jeszcze ujawniona.
Zamawiający wymaga gwarancji na autobusy i stacje ładowania, a także przeprowadzenia szkoleń dla kierowców i obsługi technicznej. Termin składania ofert wyznaczono na 25 września 2025 roku do godziny 10.00.
Krok w stronę przyszłości
Nowe autobusy mają trafić między innymi na najbardziej obciążone linie miejskie, a także stopniowo zastępować starsze pojazdy z napędem spalinowym. Dzięki realizacji przetargu Białystok znacznie zbliży się do osiągnięcia celu 80 elektrycznych autobusów do 2028 roku, zapisanego w miejskich dokumentach strategicznych.
Jak podkreślają przedstawiciele miasta, inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców oraz wymogi wynikające z polityki klimatycznej i unijnych dyrektyw dotyczących transportu publicznego.
ewa.reducha@bialystokonline.pl