
Przejezdna S61 – szybsze i wygodniejsze podróże przez Podlasie
Od czerwca 2025 roku podróżni mogą w pełni korzystać z trasy S61 od granicy województwa mazowieckiego w rejonie Śniadowa aż do granicy państwa w Budzisku. Choć obwodnica Łomży funkcjonuje obecnie jako jednojezdniowa, to już teraz umożliwia nieprzerwaną jazdę drogą ekspresową przez niemal całe województwo podlaskie.
Finalne zakończenie budowy, czyli oddanie drugiej jezdni obwodnicy Łomży, planowane jest na III kwartał tego roku. Wtedy cały ponad 310-kilometrowy korytarz transportowy Via Baltica – od Warszawy po Budzisko – będzie dostępny w pełnym standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Ruch przenosi się na S61. Co pokazują pomiary?
Zmiana w infrastrukturze już ma zauważalne skutki. Jak wskazują dane ze stacji ciągłego pomiaru ruchu, odcinek S61 między Stawiskami a Szczuczynem odnotował wzrost natężenia ruchu o 28% (porównanie września 2024 r. do września 2023 r.). Jeszcze wyższy wzrost – aż 31,1% – zaobserwowano na trasie Kalinowo – Raczki, gdzie ruch kumuluje się między innymi z drogi krajowej nr 16 (DK16) dochodzącej do S61 w Ełku.
Co ciekawe, równocześnie spadło natężenie ruchu na innych trasach, które dotychczas stanowiły główne korytarze komunikacyjne. Na S8 między Ostrowią Mazowiecką a Zambrowem ruch zmalał o ponad 40%, a na odcinku Jeżewo – Białystok – o 26,6%.
Szybciej, nawet gdy dalej. Przykład Białystok – Lublin
Zmiany potwierdzają znane już zjawisko przenoszenia ruchu na nowoczesne, bezkolizyjne drogi wyższej klasy. Kierowcy coraz częściej wybierają trasy dłuższe, ale szybsze – np. z Białegostoku do Lublina bardziej opłaca się jechać drogami ekspresowymi, mimo że trasa jest dłuższa o 80 km.
Budujemy dalej – Podlasie to dziś wielki plac budowy
S61 to nie koniec inwestycji. Na terenie województwa podlaskiego trwają prace na 11 kontraktach drogowych o łącznej wartości ponad 3,8 mld zł. Powstaje około 130 km dróg ekspresowych i obwodnic, a najważniejsze inwestycje to:
- obwodnica Łomży (S61) – budowa drugiej jezdni dobiega końca,
- obwodnice Sztabina i Suchowoli (DK8) – jednojezdniowe odcinki w osi północ–południe,
- droga ekspresowa S19 – powstaje ponad 70 km od Denisk (na południe od Białegostoku) do Chlebczyna w woj. mazowieckim.
- odcinki S19 przy granicy i wokół Białegostoku – Kuźnica – Sokółka oraz Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód,
- obwodnica Bielska Podlaskiego (DK66) – niespełna 3 km długości, w standardzie jednojezdniowym.
Już wkrótce, bo jeszcze w 2025 roku, kierowcy skorzystają z kolejnych fragmentów S19 – między innymi Haćki – Bielsk i Bielsk – Boćki.
Trzeba przyznać, że otwarcie przejezdności S61 to dla województwa podlaskiego prawdziwy krok naprzód. Ułatwione połączenia z resztą kraju i granicą litewską, zmniejszone natężenie ruchu na drogach lokalnych oraz dynamicznie rozwijająca się infrastruktura sprawiają, że region staje się coraz bardziej dostępny i bezpieczny.
ewa.reducha@bialystokonline.pl